piątek, 17 lutego 2017

Rozwiązanie umowy z Vienna Life na mocy ugody z UOKIK

Jak wygląda możliwość rozwiązania umowy ze Skandia/Vienna Life tak aby skorzystać z ugody zawartej z UOKIK? Postaram się przedstawić to na przykładzie mojej polisy.

W lipcu 2007 zostałem namówiony przez tzw. "doradców finansowych" firmy Efekt (obecnie Phinance). Był to zarazem mój pierwszy i ostatni raz kiedy skorzystałem z usług takich osób. Dlaczego? Bowiem najzwyczajniej w świecie zostałem oszukany przez tych "doradców finansowych", którzy obiecywali mi, że to zespół analityków z ich firmy będzie przygotowywał dla wszystkich klientów listę funduszy w które należy lokować środki a zatem ja nie będę musiał się o to martwić. Taką listę dostałem raz przez 10 lat trwania polisy. Kiedy? W ciągu pierwszych 30 dni, tak żebym przypadkiem nie wpadł na pomysł odstąpienia od umowy.... 

Obecnie moja polisa Multiportfel Spektrum Plus jest w 10 swoim roku. Jak wygląda stan mojego portfela? Otóź mam 30 % mniej niż wpłaciłem ..  A gdybym zechciał wypłacić środki? To dostanę około 30 % tego co wpłaciłem dzięki tzw. "świadczeniu wykupu" - około 50% mojego aktualnego stanu rachunku. Zatem zapewne sprzedaż produktów Skandia była złotym interesem, ale jak widać nie dla mnie tylko dla "doardcy", który wcisnął mi ten produkt... Na szczęście pojawiła się w końcu ugoda Skandia z UOKIK, o której pisałem już na swoim blogu. Dzięki tej ugodzie mogę odzyskać 85% ze środków jakie mam obecnie na rachunku

Myślę, że warto skorzystać z tej ugody z UOKIK bowiem na chwilę obecną co miesiąc płacę Vienna Life za możliwość posiadania tego cuownego produktu - 50 zł. Jak łatwo się domyślić opłata ta zjada znaczną część ewentualnych zysków

Jak zatem rozwiązać umowę i skorzystać z ugody z Skandia / Vienna Life z UOKIK? 


  1. Sprawdzamy czy nasza polisa jest zawarta w ugodzie z UOKIK. Możemy to zrobić dzwoniąc do Vienna Life i pytając lub sprawdzając samodzielnie w dokumentach ugody podpisanej z UOKIK
  2. Gdy jesteśmy pewni, że nasza polisa została objęta ugodą to wchodzimy na stronę Vienna Life do sekcji Przydatne Dokumenty
  3. Pobieramy i wypełniamy dokument - "Wniosek o całkowitą lub częściową wypłatę Świadczenia Wykupu". Musimy zwrócić szczególną uwagę który z wniosków pobrać, bowiem różne wnioski dotyczą różnych produktów.
  4. Wniosek musimy podpisać zgodnie z naszym wzorem podpisu, który złożyliśmy przy podpisywaniu umowy ze Skandia.
  5. Do wniosku musimy dołączyć ksero dowodu osobistego
  6. Gdy dowód osobisty zmienił się od czasu gdy podpisaliśmy umowę ze Skandia, to musimy dołączyć też formularz aktualizacji danych 
  7. Wszystkie dokumenty wysyłamy w jednej kopercie do Vienna Life / Skandia
  8. Vienna Life / Skandia ma 3 dni od dnia wpłynięcia dokumentów na spieniężenie jednostek naszych funduszy i potem 14 dni na wypłatę pieniędzy zgodnie z warunkami OWU - czyli w kwocie, która nie uwzględnia porozumienia z UOKIK
  9. Następnie w ciągu 2-3 tygodni Vienna Life / Skandia przyśle nam aneks do naszej polisy
  10. Aneks to nic innego jak podwyższenie świadczenia wykupu. W moim przypadku jest to wzrost z 50,51% do 80 % kwoty bazowej rachunku.
  11. Na podpisanie i odesłanie aneksu do umowy mamy 3 miesiące
  12. W ciągu 2 tygodni od przesłania aneksu Vienna Life / Skandia wypłaci nam pozostałe pieniądze

Osobiście uważam, że proces skorzystania z ugody między Skandia / Vienna Lifa a UOKIK jest bardzo skomplikowany. To czy warto iść tą drogą zależy od ilości pieniędzy zgromadzonych na rachunku. Dla osób które w Vienna Life / Skandia zgromadziły znaczną kwotę pieniędzy opłacalnym może być rozważenie wejścia na drogę sądową. W moim przypadku ewentualny zysk to tylko kilkaset złotych a co za tym idzie uznałem, że wolę skorzystać z ugody z UOKIK niż toczyć batalię przed sądem. Co innego gdyby chodziło o kilka czy kilkadziesiąt tysięcy - wtedy zdecydowanie wkroczyłbym na drogę sądową.




17 komentarzy:

  1. Bardzo przydatne informacje.
    Bardzo dziękuję .
    Skorzystam z podpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  2. Powodzenia! Ja już zwrot pieniędzy dostałem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja również bardzo dziękuję za te pomocne informacje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, czy ktoś może pomóc mi w odpowiedzi na pytanie, czy rezygnując z polisy w ww. sposób czy wypłacone mi zostaną również środki z tzw. części wolnej? Bo rozumiem, że ten wyższy % wynikający z porozumienia z UOKiK dotyczy tylko przeliczenia z części bazowej. Natomiast nie do końca wiem, czy dostanę oprócz tego kasę z części wolnej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, tak własnie będzie. W sumie nie jest złe to porozumienie, ale szkoda że tak późno się pojawiło..

      Usuń
  5. Dziękuję za odpowiedź. Szkoda, że tak późno, ale lepsze to niż wchodzenie na drogę sądową, która też kosztuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fakt. Jak porównać koszty i ewentualne ryzyko porażki w sądzie to ta ugoda źle nie wychodzi... Najlepiej było w ogóle tego produktu nie kupować, ale mądry Polak po szkodzie...

      Usuń
  6. Ile czasu ma Viennalife na przysłanie aneksu do umowy? Minęło ponad 40 dni i póki co nic nie dostałem :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że należy do nich zadzwonić bo 40 dni to już dużo czasu. Mi przysłali po 2-3 tygodniach

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Napisałem maila, odpisali że wysyłają pismo i otrzymałem je po mniej więcej tygodniu. Także jeśli ktoś nie dostał pisma o ugodzie, trzeba ich po prostu "kopnąć". Teraz czekam na wypłatę :)

      Usuń
    4. Warto upominać się o swoje!
      Pozdrawiam

      Usuń
    5. W poniedziałek 15 lipca wysłałem skan podpisanej ugody, w piątek popołudniu otrzymałem pieniądze. Także Viennalife działa w porządku, łączna kwota zwrotu zgodna z aneksem.
      Dziękuję za poradę na tej stronie, pozdrawiam.

      Usuń
    6. Super, cieszę się, że informacje okazały się pieniądze i odzyskał Pan pieniądze
      Pozdrawiam

      Usuń
  7. Witam,
    Mam pytanie pisze Pan "W moim przypadku jest to wzrost z 50,51% do 80 % kwoty bazowej rachunku"
    Czy kwota bazowa rachunku to jest kwota wpłaconych przez Pana składek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, O ile mnie pamiec nie myli to kwota bazowa to tylko część wpłaconych składek. Co jakis czas Scnadia/Vienna Life przysyłają rozpiskę stanu portfela i tam jest podział środków rozpisany.

      Pozdrawiam

      Usuń