czwartek, 26 lipca 2018

Finansowanie diagnostyki PGD przez NFZ - odpowiedz z MZ

W końcu doczekałem się odpowiedzi z Departamentu Analiz i Strategii Ministerstwa Zdrowia w kontekście mojego pisma z lutego 2018 dotyczącego finansowania z NFZ diagnostyki preimplantacyjnej PGD, która przeprowadzana jest w ramach procedury in vitro. 


Odpowiedź nie jest jednak ostateczna i przypuszczam, że poruszona przeze mnie sprawa trafiła do "zamrażarki"...

W odpowiedzi jaką otrzymałem z Ministerstwa Zdrowia mogę przeczytać:

"Ministerstwo Zdrowia uznaje wskazane wcześniej pisma jako wniosek formalny wskazujący na potrzebę oceny świadczenia opieki zdrowotnej (przyp. preimplantacyjnej diagnostyki genetycznę PGD)  pod kątem możliwości kwalifikacji jako świadczenia gwarantowane.

Jednocześnie uprzejmie proszę, aby przyjąć, iż kwalifikacji świadczenia opieki zdrowotnej jako świadczenia gwarantowanego, dokonuje Minister Zdrowia po uzyskaniu rekomendacji Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji"

W dalszej części pisma mogłem ponownie zapoznać się z kryteriami jakie musi spełniać świadczenie opieki zdrowotnej aby zostać uznane jako świadczenie gwarantowane.  O kryteriach tych pisałem już wcześniej, bowiem zostały one zawarte również w pierwszej skierowanej do mnie odpowiedzi. Przypuszczam, że autor chciał sztucznie wydłużyć skierowaną do mnie odpowiedź aby w ten sposób wydawała mi się bardziej poważna....
Ponownie miałem okazję przeczytać iż w styczniu 2018 Minister Zdrowia skierował do Prezesa AOTMiT prośbę o wydanie rekomendacji w kontekście 12 innych świadczeń z zakresu genetyki, co jednak nie ma kompletnie żadnego znaczenia z punktu widzenia mojego pisma. Być może celem autorki było pokazanie, że Minister Zdrowia w swojej pracy coś robi, czego jednak w swoim piśmie nie negowałem..... 

Odpowiedź kończą następujące słowa

"Prócz wyżej wymienionych, obecnie Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w części dotyczącej oceny nielekowych technologii medycznych przygotowuje aktualnie rekomendacje dla kilkudziesięciu innych świadczeń, wobec czego możliwości przeprowadzenia oceny dodatkowych świadczeń na chwilę obecną są ograniczone. Niemniej jednak, należy znaznaczyć, iż w przypadku podjęcia przez Ministra Zdrowia decyzji w sprawie przekazania do AOTMiT zlecenia celem wydania rekomendacji dla nowych świadczeń, zostanie wszczęta stosowna procedura".

Czytając powyższe odniosłem wrażenie, że mimo iż moje pismo zostało zakwalifikowane jako wniosek formalny, co jednak nie jest jednoznaczne z tym, że Minister Zdrowia zdecydował o przesłaniu zapytania do AOTMiT. Innymi autorka skierowanej do mnie odpowiedzi nie precyzuje co stanie się z moim wnioskiem formalnym dotyczącym finansowania diagnsotyki preimplantacyjnej PGD z budżetu NFZ.

Biorąc pod uwagę powyższe wątpliwości napisałem ponownie pismo do Ministerstwa Zdrowia z prośbą o doprecyzowanie. Po otrzymaniu odpowiedzi mam w planie wysłać pismo do Prezesa AOTMiT z prośbą o możliwie szybkie wydanie rekomendacji z uwagi na pilność i ważność diagnostyki PGD.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz