piątek, 19 października 2018

Odpowiedź od AOTMiT w sprawie finansowania PGD

Muszę przyznać, że Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji działa zdecydowanie szybciej od Ministerstwa zdrowia, bowiem już po 6 dniach otrzymałem odpowiedź na moje pismo dotyczące finansowania preimplantacyjnej diagnostyki genetycznej PGD z Narodowego Fundusz Zdrowia.



Czytając odpowiedź odniosłem wrażenie, że uczestniczę w mało zabawnej komedii, bowiem w AOTMiT w ogóle nie zrozumieli o co mi chodzi, i przesłali mi wykaz badań genetycznych o opiniowanie których poprosił w lutym 2018 Minister Zdrowia. Była to ta sama lista badań genetycznych, którą widziałem już kilka razy w każdym piśmie od Ministerstwa Zdrowia, a co za tym idzie nie wniosło to nic do sprawy jaka mnie interesuje....


Pismo z AOTMiT
Nie tracąc czasu, przygotowałem i wysłałem odpowiedź do AOTMiT. Tym razem postanowiłem wyjaśnić precyzyjnie czym jest PGD oraz jakie płyną z niego korzyści zarówno dla konkretnej pary jak i całego systemu ochrony zdrowia. Mam nadzieję, że teraz moje pismo zostanie zrozumiane i sprawa finansowania preimplantacyjnej diagnostyki PGD w in vitro nabierze tempa.

2 komentarze:

  1. Witam
    Moja siostra choruje na zespół retta. Czy ja w związku z tym kwalifikuje się do pgd nawet prywatnego ? Nigdzie nie mogę znalesc takiej informacji

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej!
      Przykro mi z powodu choroby Twojej siostry.

      Jak rozumiem pisząc o zespole retta, masz na mysli taka chorobę
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rett_syndrome

      Tak?
      Jeżeli tak to z powyzszego wynika że skoro Ty nie chorujesz to znaczy ze jestes zdrowa i nie przekazesz go dziecku.
      Mozesz to pewnie potwierdzic robiac badania genetyczne w poszukiwaniu mutacji w genie MECP2 który chorobę powoduje.

      Mysle ze najlepiej bedzie jak pojdziesz do genetyka z którym ustalisz czy w ogóle Ty jestes nosicielką tej choroby. Z powyższego wpisu na wiki wynika że raczej nie jesteś a zatem PGD nie powinno być Ci potrzebne.
      PGD potrzebne jest gdy ktoś jest nosicielem danej choroby, a fakt że Twoja siostra choruje nie oznacza że Ty jesteś nosicielem.

      Jak nasz jakies pytania to pisz, postaram się pomóc!

      Pozdrawiam
      Kacper

      Usuń