Od stycznia 2012 można zgłaszać zdarzenia medyczne do Wojewódzkich Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych. Sprawdzę jak wygląda sprawa zgłoszenia wniosku o zadośćuczynienie w przypadku śmierci pacjenta.
To jak powinien wyglądać wniosek jest dobrze opisane na stronie Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych w Krakowie.
Ważne abyśmy pamiętali o dołączeniu wszystkich wymaganych załączników bowiem inaczej dokumenty zostaną nam zwrócone bez rozpatrzenia. Mnie spotkała taka właśnie sytuacja. Do wniosku zapomniałem dołączyć dwóch dokumentów:
- Pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych spadkobierców
- postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku/akt poświadczenia dziedziczenia
Pierwszy z dokumentów musi być wypełniony przez wszystkich spadkobierców, w którym zostanie wskazana jedna osoba do reprezentowania pozostałych spadkobierców. Powinna to być osoba składająca wniosek do komisji.
Drugi z dokumentów jest zdecydowanie bardziej problematyczny bowiem wymaga drogi sądowej lub pomocy notariusza. Pierwsza z opcji to koszt około 50zł ale zajmuje dużo czasu. Co ważne, skorzystanie z tego drogi sprawi że zdarzenie medyczne nie przedawni się w ciągu roku od zaistnienia. Od wydania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku będziemy mieć rok na zgłoszenie zdarzenia medycznego do komisji.
Skorzystanie z pomocy notariusza znacznie przyspiesza sprawę ale wiąże się też z większymi kosztami tj. około 300zł. Do notariusza muszą stawić się wszyscy spadkobiercy.
W przypadku śmierci dziecka wymaganymi dokumentami są:
- akt urodzenia dziecka,
- akt zgonu dziecka,
- akt małżeństwa rodziców,
- potwierdzenie nadania numeru PESEL dla dziecka,
- dowody osobiste rodziców
Należy również pamiętać, że do komisji wysyłamy 4 kopie dokumentów, bowiem mają one zostać przekazane do wszystkich zainteresowanych stron.
Koszty do momentu wysłania wniosku, bez korzystania z obsługi prawniczej wyglądają następująco:
- Opłata za złożenie wniosku - 200 zł
- Akt poświadczenia dziedziczenia u notariusza - 317 zł
- Wysłanie listu w dużej kopercie - 10 zł
Łączne wydatki zatem na chwilę obecną wynoszą 527 zł.
Jeżeli komisja przyjmie mój wniosek to zgodnie z wymogami narzucanymi przez ustawę powinien on zostać rozpatrzony w ciągu 4 miesięcy. Jest to czas zdecydowania krótszy od czasu potrzebnego na przeprowadzenie sprawy w postępowaniu cywilnym, która to może ciągnąć się latami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz